decemberkampanj_hemsideslider
Decemberkampanj
julbonus_2016_SLIDER
Julbonus
 
Provträna allt hos oss för 120 kr
Kom igång med din träning
Boka en personlig tränare på Friskis
3 Personliga tränare

boka-pass

bli-medlem

kvadrat

Nu bygger vi ut!

Cirkelgym 3.0, Stretchrum och mer funktionell träningsyta
Läs mer >>

acvfr

Vi söker fler Cirkelgymledare

Har du en dröm om att stå i mitten och inspirera? Nu söker vi fler tränare. 
Läs mer »

julbonus_shad

Julbonus!

Att överraska och bjuda är en del av julen. Ett paket från oss på Friskis innehåller julbonusen: 76 Friskis&Svettis-föreningar bjuder på gratis träning i en ny förening under hela december.
Läs mer »



Friskisochsvettis_rod_loga_fyrkant

Vi är en förening

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening där vår idé och verksamhet bygger på lustfylld träning av hög kvalitet.

Läs mer »


ff

Vårt träningsutbud

Här kan du läsa mer om våra olika pass. 
Läs mer »

Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


Tre sorters träning

Som tränare träffar jag en väldig massa olika människor med en väldig massa olika förväntningar på sig själva och på mig. Jag brukar försöka få fram de där förväntningarna på bordet så fort som möjligt och ofta så landar det i en av tre olika grupper.

AdobeStock_71822711Jag tränar för att blir frisk
Ibland är det något gör ont i vardagen, stelhet kan hindra oss i vissa lägen och vissa har en kroppshållning som begränsar såväl andningen som möjligheten att få upp händerna över huvudet. När du är frisk så gör inte din kropp ont och normala kroppsfunktioner som att sitta på huk, springa, lyfta saker och klättra gör du utan att tänka på det. Tyvärr så är inte så många av oss helt friska i den betydelsen utan det finns något som skaver och som behöver tas hand om. Min uppgift här är ofta att hitta en orsak till det onda och sedan ett sätt att hitta tillbaka.

Jag tränar för att bli vältränad
Det är skönt när kroppen inte känns som en begränsning utan att den snällt gör allt du ber den om och svarar med goa endorfiner efter ett hårt pass. Här är ofta min uppgift att bidra med inspiration, en nytändning eller variation så att du inte hamnar på en platå utan fortsätter att utvecklas.

Jag tränar för prestation
Vissa vill platsa i laget, springa ett lopp på en bra tid, lyfta något riktigt tungt eller göra snygga piruetter på isen. När man väljer ut en gren eller en uppgift som man vill bli speciellt bra på så behöver man ha riktad träning i just de rörelser och muskler som behövs där. Vill du vinna så kan du sällan kosta på dig att träna allround utan då måste du specialisera dig. Mitt jobb blir då att hitta de rätta övningarna som gör att du blir bra på det du vill och använder din träning effektivt, för ofta tränar du redan ganska mycket om du är på den här nivån och det är svårt att hinna med allt.

Det finns även gruppen som tränar för att de vill vara snygga nakna och dom hittar jag i alla grupperna. Men för mig blir det svårt när det är någon som inte kan sitta ordentligt på huk vill bli bättre på att lyfta tungt, eller när någon som har ont i foten vill göra en Ironman. För den första frågan som du bör ställa dig är vilken grupp du egentligen ska börja i.  Om du har någon del av kroppen som skaver så är det ingen bra idé att pressa den ytterligare genom att försöka vinna ett lopp. Då bör du gå tillbaka till bli-frisk-träningen igen och vara där till du är återställd. Om du kortsiktigt pressar kroppen genom ett lopp med tejp, gel och värktabletter så kanske det går bra men risken är så klart att du skadar dig på kuppen och inte kan träna eller tävla på ett bra tag och i värsta fall aldrig mer: 

Om du är en av dom som tjänar pengar på att träna och tävla så kanske du får ha en kalkylerad risk att du kan gå sönder men om du är, som jag tror att de flesta som läser den här bloggen är, en som tränar på fritiden så är frågan om det är värt det. Jag vill så gärna att först få hjälpa de jag träffar att få en fullt funktionerande kropp och även en vältränad sådan om du vill. Och om du är vältränad så är det säkert inga problem att springa ett lopp eller lyfta något tungt men om du verkligen satsar på att vinna, se till att du har lagt en bra grund först. 


//PT-Daniel

daniel2

Läs hela inlägget ››

Jag ska komma igång......sen

Igår fick jag höra tre saker från tre olika människor.
1. Jag ska komma igång.....sen. Efter jul. Nu innan är det så mkt som det ska styras med och så kommer helgerna och allt detdär...
2. Jag har så ont i en axel så jag kan inte börja nu.
3. Jag ska bara få upp flåset lite, sen ska jag börja med spinning.

Vad är det som gör att folk ska göra saker sen och inte nu?

Jag har ju kommit på den bästa planen för att få fart på dig som ännu inte är igång, eller har hamnat i en svacka. 
1. Börja idag. 
2. Fortsätt

På måndag ska jag hålla en föreläsning om motivation och hur man bör / kan förhålla sig till det. Visste du tex att det tar upp till 6 månader INNAN du kommit in i en ny rutin som tex träning i din vardag? 
En del vill ha ett målstyrt fokus, en del vill leva i en process hela tiden. Allt som gör att du rör på dig (här är jag inte opartisk) leder till att hjärnan mår GÜTT.

 Efter att ha läst boken:

Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna (inbunden)

...så är det ett tjänstefel att inte aktivera sig själva. Rekommenderas starkt för dig som vill veta vad som händer i huvudet och hur du kan påverka det med rörelse.
(Det är nog mitt första boktips ever)

Jag önskar bara att jag börjat med stavhopp innan i mitt liv, nu är det försent.
(Det är nu du ska putta lite lätt på mig nästa gång du ser mig och fråga om jag börjar med det än. Och jag kommer antagligen svara att det blir svårt på en stenhård matta utomhus. Det är då du ska kontra och berätta hur man kan göra när ett hinder finns, och se alla andra lösningar.)

Visste du att det ger mer endorfiner att GE beröm än att FÅ?


// PT-Tommy


PT-Tommy








Läs hela inlägget ››

Vintertid

Till helgen ställer vi tillbaka klockan, ställer tillbaka utemöbler och kanske cyklar i förråden och vissa flyttar sin träning inomhus. Jag lägger mig inte så mycket i var du tränar eller om kanske utemöblerna står kvar ute året runt (som mina) men jag tycker faktiskt det är bra att tänka lite på sommartid och vintertid. Och då menar jag inte främst klockan utan mer att ljus och värme respektive mörker och kyla kanske ska få påverka oss mer i vad vi gör. Det är inte nödvändigtvis bra att försöka göra samma sak alltid oberoende av de yttre förhållandena. Dels är det krångligt och dels är det ett bra recept på att slita ut sig.

Eliten lägger upp sin träning med olika säsonger för tävling, återhämtning, grundträning, uppladdning och tävlingsspecifik träning. Det gör dom för att det funkar och det kan vi lära oss något av även som vanliga motionärer. Den första fördelen är att variation är skadeförebyggande. De flesta skador som idrottsutövare/motionärer drar på sig är överansträngningsskador, dvs. du kör antingen för hårt, för länge eller för ensidigt. Men om du ger dig själv säsonger i din träning så kommer du runt det. Om det är lite mer löpning på sommaren och lite mer jympa (eller vad nu du gillar att göra) på vintern så blir det varierat och du blir lite mer allroundtränad.

Den andra stora fördelen med att ge sig själv träningssäsonger är att det blir roligare! Variationen är en del, men kanske också att du får något att se fram emot. Till vintern kommer skidorna fram och till sommaren får jag simma igen. Det roliga blir faktiskt lite roligare också när du vet att det inte är för alltid, utan bara några månader, bara nu.

Periodisering kallas det när vi som personliga tränare gör planer som kanske sträcker sig över månader eller år och det går att grotta ner sig ganska ordentligt i ”det bästa” upplägget och för den som verkligen vill förbättra sig är det en bra väg att gå. Vill du hitta variationen, glädjen och undvika att bli skadad så räcker det ganska bra att följa årstiderna i sin träning och låta var sak ha sin tid.  

// Daniel Strandberg

Daniel3












Läs hela inlägget ››

Snabbhet, explosivitet, spänst och skadeförebyggande

Det händer mycket just nu på Friskis. För mig,  framförallt i en av rollerna jag har, nämligen tränarrollen.

I måndags var jag tillsammans med Klemming Idrottsrehab & Fysioterapi, och Smålandsidrotten i Färjestaden och utbildade Färjestadens innebandyklubb i den bästa uppvärmningen, akut omhändertagande och sockrets vara eller icke vara.

Igår onsdag föreläste jag för en grupp i etableringsfasen som jag tränar med varje torsdag. Vi pratade om träning och dess effekter och om motivation.

Idag och i tisdags besökte jag Lindsdals fotboll flickor 15 år och körde snabbhet, explosivitet, spänst, skadeförebyggande och koordination. Ett fantastiskt kul uppdrag.

Lindsdals IF 2
När jag kommer till ett lag som vill ha ens hjälp så har jag egentligen inte mycket att gå på förrän jag ser dem röra sig och agera. I det här fallet tog jag ganska snabbt reda på det, och därefter blev det kombinationer i stege, spänstövningar med häckar, uppmaningar på kommando och förflyttningar på nya sätt. Inte de där gamla övningarna som alla lag gör, utan på nytt sätt. Jag försökte vidga deras vyer om hur de på ett nytt sätt kan minska knä och fotledsskador. (De kom fram till att dessa skadeförebyggande övningar skulle heta Gorillan och kossan, grymt bra namn! :) )

 Det var häftigt att se deras fokus när de får en liten detalj att tänka på inför den 2:e eller 3:e gången de gör en övning på det sätt jag ville att de skulle utföraa den, och SWISH så gick det så mycket fortare för väldigt många av dem att utföra rörelsen, bara genom bra teknik. I alla rörelseled. Åt sidan, bakåt, i vändningen och framåt. Fötter, fot isättning, vändningsteknik, power. You name it.

Lindsals IF 1Med både små och stora verktyg som jag själv tagit fasta på från min egen tid i lagidrott och som jag lärt mig genom hela livet där jag sysslat med träning och ledarskap på ett eller annat sätt, delar jag mer än gärna med mig av det till dig som ska leva och prestera framåt.

Tränaren Per Wilmert antecknade så pennan glödde när vi körde övningar och varianter på det som de ska ha med sig inför vinterträningen. Steget att ta sig upp i A-laget är tufft, då gäller det att komma förberedd på bästa sätt.

Gör de bara som de har blivit lärda nu så kommer de inte vara 2:a i serien nästa år. Då springer de ifrån alla andra lag. Med råge. Att de efteråt berättade att det var deras roligaste träning utan boll på 1 år gör inte saken värre :)

Jag önskar också att jag hade någon som berättat och inspirerat mig att fått ett syfte när jag var 10-15 år. Varför jag ska rotera stort i höften eller varför jag ska öva på just en viss fysisk kombination med mina fötter eller vad som händer i kroppen om jag gjort MAX-plankan istället för vanliga plankan. Det hade hjälpt mig i mina önskemål om prestation och mål, det är jag övertygad om. 

Veckan har också innehållit mängder med möten på Friskis där många leenden har letts och många blöta fläckar på tröjorna har skapats. En vardag som är GULD!

Jag får ibland frågan hur jag har det på mitt jobb. Och jag svarar mest alltid: Jobba??? Jag har den bästa sysselsättningen jag kan ha. Jag skulle inte vilja byta ut det mot något annat. Jag känner en väldig tacksamhet inför det.
Tack Friskis för att jag får vara med.

// Tommy

Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

Om basjympa och en ljus framtid

rfe
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Planen var att köra igång med ett Jympa Bas på tisdagar 16:30 från och med tisdagen den 4 oktober. Men en tråkig långtidsskada sätter tyvärr tillfälligt stopp för detta. Jag tycker det är synd, men livet är så. Hur mycket man än vill ut och leda pass på golvet, så säger kroppen stopp ibland. Hälsan först, en självklarhet.

För mig är Jympa Bas en otroligt viktig träningsform i vårt utbud som jag vill ha mer av hos oss. Just möjligheten att träna upp styrka, rörlighet och kondition från grunden, utan hopp och i kombination med musik är så bra. Så en glädjande nyhet för alla er som älskar basjympan, är att under hösten åker vår fantastiska barnledare Elin Kittel på Basjympautbildning. När hon är färdigutbildad kommer hon att ta över det planerade tisdagspasset. Det kommer bli så grymt bra!

Men vi stannar inte där, så tipsa mig gärna om någon som du tror skulle bli en fantastisk basledare och som är sugen på att engagera sig i världens bästa Friskisförening. (Man får gärna tipsa om sig själv) För jag vill få in ett pass till i veckan på schemat.

Vad kan du då träna innan Elin kör igång, du som tänkt köra bas från och med imorgon? Vi har ju Tomas härliga Bas Puls på onsdagar. Vi har Corepass där du själv kan anpassa efter din förmåga och dagsform. Samma gäller på våra Cirkelfyspass, där du sätter din nivå på passet. Finns det någon övning i cirkeln som du känner är för ”studsig”, så byter du ut mot någon av dina favoriter. På Cirkelfysen är det även så bra, att ni har en tränare som är med och guidar in i rätt positioner under passet. Toppenbra. Och självklart kan du hänga med på våra Medelpass och även där anpassa. Det är din träning, din nivå och din rörelseglädje. I härlig gruppgemenskap. The Friskis way. 

Vi ses på träningsgolvet, varmt välkomna. Och välkommen in i Jympaledargänget Elin, du är efterlängtad av många medlemmar! 

Oskar, träningsansvarig
oskar

Läs hela inlägget ››

Vi blir alla starkare av förändring. Jag byter arbetsplats.

I torsdags berättade jag för personalen att jag sagt upp mig. Sagt upp mig från jobbet som verksamhetschef på Friskis. Hur gick det till?!

Jag började sommarjobba ganska tidigt, (vi som är 70-talister hade förmånen att få komma igång i unga år). Jag var 13 år och jobbade i glasskiosken på Eriksöre camping, syrran hade jobbat i butiken några år hos Fia och Annika och nu fick också lillasyster börja. Så KUL!!

Och det har fortsatt, jag har haft det så kul på jobbet i faktiskt hela mitt yrkesverksamma liv. Dagarna då jag velat ligga kvar i sängen är få. Beror det på att jag har haft vansinnigt skojiga jobb eller har jag valt att ha kul? Jag vet faktiskt inte, men detta har gjort att jag också orkat ge otroligt mycket och jobbat hårt.

För snart 4 år sedan beslutade jag mig för att lämna jobbet som kundtjänstchef och försäljningschef, den branschen hade jag varit i , i nästan 15 år och jobbat nordiskt. Jag kastade mig ut i det okända, ensamstående, 2 barn att försörja och ett för stort hus och trädgård. Min mamma och pappa undrade nog om jag var galen.
Men vilken lyckoträff! Efter några månader så hamnade jag på Friskis&Svettis. Dom sökte ny verksamhetschef och efter en gedigen rekrytering så föll lotten på mig, jag tog hem Högvinsten! Det är verkligen så jag ser det En högvinst!

Sydöstra Sveriges största förening, 6500 medlemmar, 200 funktionärer som jobbar ideellt och en personalstyrka på 12 personer och alla sprudlar av energi och lust att driva föreningen framåt. Förstår ni vilken underbar känsla, jag får rysningar när jag tänker på vad vi åstadkommit. Tänk om alla yrkessamma individer kunde få känna av den lyckan varje dag man går till jobbet!

På köpet här på Friskis finns en härlig sund bild av träning, ett smörgåsbord av olika träningspass och ett leende på allas läppar ung som gammal. Men hur kan man säga upp sig ifrån denna underbara tillvaro? Ibland måste man prioritera, ensamstående  med barn som idrottar mycket och vill ha sin mamma närvarande lite mer så blev valet enkelt när jag fick ett nytt fantastiskt erbjudande. Ny arbetsplats blir KIFAB. 

Det är en märklig känsla att lämna något fantastiskt för att gå till nåt fantastiskt men vi blir alla starka av förändringar!

// Mita
Mita_hangaNDE
Läs hela inlägget ››

Följ oss gärna på Facebook











Öppettider

  • Måndag

    05.30 - 23.00
  • Tisdag

    05.30 - 23.00
  • Onsdag

    05.30 - 23.00
  • Torsdag

    05.30 - 23.00
  • Fredag

    05.30 - 20.00
  • Lördag

    08.00 - 18.00
  • Söndag

    09.00 - 20.00
  • --------------------------

  • Reception

  • Mån-ons

    07.00-21.00
  • Tor

    06.00-21.00
  • Fre

    06.00-20.00
  • Lör

    08.00-16.00
  • Sön

    09.00-20.00

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage