Banner_varen_2017
Våren 2017
 
Provträna allt hos oss för 120 kr
Kom igång med din träning
 
Boka en personlig tränare på Friskis
3 Personliga tränare

boka-pass

bli-medlem

tillganglig fyrkant

Tillgänglig Tränare

Måndagar, tisdagar och torsdagar är de till för dig!
Läs mer >>

kort

#Friskisutmaningen

Måndag 27:e mars är det dags för stämpelkorten igen. I år med ännu fler finfina priser och en bildtävling som bonus. Du är väl på? #friskiskalmarutmaningen

Läs mer »





kb

Träningsresa till Playitas 8-15 oktober

Fjolårets succé är nu bokningsbar. 
Läs mer >>



fg

Friskisgänget 

För dig som vill komma igång, upptäcka nytt eller få en omstart
Läs mer >>
ff

Vårt träningsutbud

Här kan du läsa mer om våra olika pass. 
Läs mer »

Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


"Friskisgänget" är igång!

Vår nya idé "Friskisgänget" om att ett gäng testar och tränar olika gruppträningar under några veckor är igång!

Vi vill dela med oss av det som Ragnar, Mia och dansledaren Miranda var med om igår på premiären.

"Vi saknade ju några av er idag och hälsar er extra varmt välkomna till nästa träff istället. Idag hade vi en första presentation för varandra – det är ju en bärande idé att vi ska lära känna varandra och hitta en trygghet i gruppen – och pratade lite om vad vi hade för förväntningar och önskemål. Vi berättade lite om Friskis & Svettis idé och hur vi har tänkt oss att projektet “Friskisgänget” ska fungera. Sen bytte vi några ord om hur vi rör på oss idag och hur vi vill förändra det – varför vi hänger på i det här sammanhanget helt enkelt! I gruppen finns nu både några som vill komma igång efter kortare eller längre uppehåll och några som tränar men gärna skulle vilja prova lite nytt och annat. En skön blandning! 

Friskisganget1


Efter passet samlades de för ett kort eftersnack i konferensrummet på nedre plan. På bilden ser ni dagens ledare Miranda berätta om Friskis olika danspass. “Kul och jobbigt” var det samlade omdömet från gruppen som också delade ut massor av beröm till duktiga Miranda. I detta konferensrum kommer vi att samlas inför varje pass och prata lite och också få en kort presentation av den ledare som leder det pass vi genomför vi det tillfället. 

"Tusen tack för en strålande första träff idag! En härligt positiv inställning och fantastisk inställning till att anta utmaningen i form av afrodanspasset! Bra jobbat allihop", skriver Ragnar och Mia till sina deltagare.

Nu laddar de om inför nästa träff som vi genomför söndag 19 mars klockan 15.30. Passet för dagen kommer då att vara ett Jympa medel och de träffar Theresa Bobeck som leder passet såväl före och efter passet.


Ragnar_och_mia
// Mia & Ragnar
Läs hela inlägget ››

Vilken kraft hjärtat har!

Alla Hjärtans Dag igår. Kan inte låta bli att filosofera en stund över alla hjärtans dag. Tänker på själva hjärtat. Tänk så många hjärtan som kommer förväntansfulla till F&S Kalmar varje dag? Hjärtat hänger där innanför kläderna. I varje enskild människas bröstkorg. Redo att ta sig an ett träningspass. Redan i entrén ser man fokus i blicken,Hjarta ett hjärta som sakta börjar galoppera, en kropp som tar ansats mot omklädningsrummet. Ett hjärta som ska pumpa till max, känna rus, känna glädje, som ska kvida och vrida sig i smärta, som ska pulsa upp och ner, som ska vara uthålligt, som ska åka berg- och dalabana, som ska skakas om, som ska rulla runt, som ska vändas upp och ner, som ska pusta, stånka och stöna, som ska känna ångest inför den sista syretoppen. För att i samma stund lite senare få varva ner. Andas. Pulsera långsamt. Hitta rytmen igen. Känna harmoni. Känna sig välkommen tillbaka. Att få återuppleva detta snart igen. Att som ledare och funkis i F&S få vara en del av att så många hjärtan pulserar är en härlig känsla. Det är en skön känsla att känna att jag bidrar till att motionärernas hjärtan blir starkare. Vilken värme det ger i det egna hjärtat. Så kram på Dig F&S Kalmar    alla ledarkollegor, funkisar, styrelse som ger oss denna plattformen för välbefinnande för så många.



// Patrik Lönell
Patrik_Lonell
Läs hela inlägget ››

Passmakarbubblan

passmakningSå här års går jag (och många av mina kära ledarkollegor) in i en passmakarbubbla. Så fort man hör en låt på radion, på stan, i bilen, bygger man övningar i huvudet, passar den till mitt pass? Man trummar lite med fingret, hur många bpm (beats per minute)? När man väl hittat låtar man tror man kan leva med en hel termin ska övningarna makas in i passet. Det tar VANSINNIGT mycket tid. Man vrider och vänder och flyttar runt och rullar runt på golvet för att testa alla varianter. Det finns ramar för hur våra pass ska se ut. Det är viktigt. Vi får inte tumma på ramarna. Ramlar man utanför kommer en kompis och petar in en igen. Väl innanför ramarna kan vi rocka loss med vår fantasi. 



Jag brukar luras på mina pass. Håll fast foten där och sätt i hälen där. Allt för att man ljusarmbageska träna en specifik muskel som jag är ute efter. Hittar jag inte de där små luriga detaljerna använder vi muskler som redan är starka. Jag är ute efter de svaga musklerna i mina pass. Ibland har vi värmeljus på huvudet, ibland på foten. Kanske bara för att jag ska vara lite fånig och larva mig? Ja, det kanske jag vill också, men värmeljusen är perfekta för att hitta balansen och styra övningen precis dit jag vill ha den. Ibland imiterar vi djur eller spelar lufttennis. Ja, allt för att luras så fokus inte ligger på hur jobbigt det är utan hur svårt det är att imitera en fisk. Inne i bubblan växer det fram ett pass som vi med stor vånda presenterar första gången. Vi vill ju att just detta passet ska vara det bästa någonsin! Just denna terminen ska bli den bästa. För när ni kommer till våra pass våren 2017 vet ni att alla övningar har ett syfte, musiken är omsorgsfullt utvald och alla ledare presenterar det bästa passet någonsin. Välkommen 2017!

// Liselotte



passmakning
Läs hela inlägget ››

Ta avstamp!

Jag har alltid haft inställningen att man ska träna året runt med det man gillar. Det är inte alla som delar den synen med mig. Eller en del tycker som jag, men gör annorlunda. Oavsett så får var och en välja.

Jag tycker nu, men än tidigare att det är bra att ta avstamp ifrån saker och ting. Det mest tydliga är precis det vi står inför: Ett nytt år! Året är 2017, och kommer bli det bästa hittills. Jag tycker nu i sista stundande dagarna att 2016 var mitt bästa år. HUR i allsin dar ska det kunna bli bättre 2017? Jag är övertygad om att det kommer bli så. Och HUR kan du vara så säker på det kommer det komma gliringar om…? Ja, jag får väl lura och övertala mig själv så att det blir så. Det är JAG som påverkar min framtid mest av alla i hela världen. Om jag inte skulle göra det, då skulle chanserna minska drastiskt att det verkligen blir så.

Vi är bara medvetna om 2-3 % av allt som händer runt-i-kring oss själva. Då måste jag ju se till att påverka de få procenten jag kan på bästa sätt.

Tack 2016 för allt fint du gett oss.

2017 kommer bli det ännu-bästaste året hittills och må även ditt 2017 bli det bästa. Hoppas vi ses 2017 och påverkar varandra mot ett bästa 2017. (Du ser, jag börjar redan…)

// PT - Tommy

Tommy profilbild

Läs hela inlägget ››

En ynnest att få vara med på människors resor…

Det är verkligen det. Att få vara en del av de framsteg och framgångar som människorna jag möter / tränar / guidar / instruerar /  peppar / korrigerar på nära håll som Personlig tränare.

Några av de saker som jag har haft förmånen av att vara med om i år och vara en del i resan är:

 

Få kvinna ca 30 år kunna göra gymmets bästa knäböj och sätta PB.

Få man ca 55 år slippa ta sin diabetesmedicin och få honom att gilla att träna 2 ggr i veckan.

Få kvinna ca 30 år göra PB på Marathon med ca 30 min.

Få kvinna ca 40 år att göra sin första pullups. Nu är hon på 5 st.

Få träningen att bli av för man ca 40 varje vecka 3 ggr. Det har han inte varit i närheten av innan.

Få 4 st i mål på IRONMAN.

Få man ca 50 år bli rörligare så att han kan spela golf obehindrat nu utan ont och som sänkt sitt handicap med 3 slag.

Fått kvinna 65 år att känna sig lika pigg som hon var när hon var 40 år.

Få man med Parkinson att gå utan stödkäpp då han är mkt mer stabil och starkare.

FÅ man ca 30 år att göra övningar han inte visste ens exciterade och på så sätt vidgat sina vyer enormt.

Få kille ca 25 att göra rätt i alla sina övningar och nu har han inte längre ont i axlarna och ländrygg.

Få Kvinna att ha 2 års sikt på sitt mål istället för 2 månader så att hon lättare kommer nå dit.

Få kvinna ca 40 år att springa långt mkt längre än hon trodde att hon skulle klara av.

Få kvinna att klara av Mararetaloppet joggande för första gången i sitt liv.

Få kvinna ca 40 år att vara gravid utan smärtor och med stark kropp ända in till det var dags.

Få människor att le när de tänker på sitt nästa träningspass.

 

Och en hel del massa andra saker såklart. Och igen, det är fantastiskt kul att få vara en del av allt detta i min vardag.

Jag är expert på träning. (Får man säga så i dethär Sverige?) Ja, det får man om man är det. Man måste få klappa sig på axeln och känna att man är duktig. Det borde du också göra för det DU är bra på.
Jag har ju träning som yrke, så en hel del rätt har jag. Även om jag vet att jag aldrig någonsin kommer bli fullärd. Jag har lärt mig mycket 2016.

2017 kommer dock bli det bästa året någonsin. Hoppas det är så du ser på framtiden med.

 // PT-Tommy

Tommy profilbild
Läs hela inlägget ››

Tre sorters träning

Som tränare träffar jag en väldig massa olika människor med en väldig massa olika förväntningar på sig själva och på mig. Jag brukar försöka få fram de där förväntningarna på bordet så fort som möjligt och ofta så landar det i en av tre olika grupper.

AdobeStock_71822711Jag tränar för att blir frisk
Ibland är det något gör ont i vardagen, stelhet kan hindra oss i vissa lägen och vissa har en kroppshållning som begränsar såväl andningen som möjligheten att få upp händerna över huvudet. När du är frisk så gör inte din kropp ont och normala kroppsfunktioner som att sitta på huk, springa, lyfta saker och klättra gör du utan att tänka på det. Tyvärr så är inte så många av oss helt friska i den betydelsen utan det finns något som skaver och som behöver tas hand om. Min uppgift här är ofta att hitta en orsak till det onda och sedan ett sätt att hitta tillbaka.

Jag tränar för att bli vältränad
Det är skönt när kroppen inte känns som en begränsning utan att den snällt gör allt du ber den om och svarar med goa endorfiner efter ett hårt pass. Här är ofta min uppgift att bidra med inspiration, en nytändning eller variation så att du inte hamnar på en platå utan fortsätter att utvecklas.

Jag tränar för prestation
Vissa vill platsa i laget, springa ett lopp på en bra tid, lyfta något riktigt tungt eller göra snygga piruetter på isen. När man väljer ut en gren eller en uppgift som man vill bli speciellt bra på så behöver man ha riktad träning i just de rörelser och muskler som behövs där. Vill du vinna så kan du sällan kosta på dig att träna allround utan då måste du specialisera dig. Mitt jobb blir då att hitta de rätta övningarna som gör att du blir bra på det du vill och använder din träning effektivt, för ofta tränar du redan ganska mycket om du är på den här nivån och det är svårt att hinna med allt.

Det finns även gruppen som tränar för att de vill vara snygga nakna och dom hittar jag i alla grupperna. Men för mig blir det svårt när det är någon som inte kan sitta ordentligt på huk vill bli bättre på att lyfta tungt, eller när någon som har ont i foten vill göra en Ironman. För den första frågan som du bör ställa dig är vilken grupp du egentligen ska börja i.  Om du har någon del av kroppen som skaver så är det ingen bra idé att pressa den ytterligare genom att försöka vinna ett lopp. Då bör du gå tillbaka till bli-frisk-träningen igen och vara där till du är återställd. Om du kortsiktigt pressar kroppen genom ett lopp med tejp, gel och värktabletter så kanske det går bra men risken är så klart att du skadar dig på kuppen och inte kan träna eller tävla på ett bra tag och i värsta fall aldrig mer: 

Om du är en av dom som tjänar pengar på att träna och tävla så kanske du får ha en kalkylerad risk att du kan gå sönder men om du är, som jag tror att de flesta som läser den här bloggen är, en som tränar på fritiden så är frågan om det är värt det. Jag vill så gärna att först få hjälpa de jag träffar att få en fullt funktionerande kropp och även en vältränad sådan om du vill. Och om du är vältränad så är det säkert inga problem att springa ett lopp eller lyfta något tungt men om du verkligen satsar på att vinna, se till att du har lagt en bra grund först. 


//PT-Daniel

daniel2

Läs hela inlägget ››

Följ oss gärna på Facebook

Följ gärna @friskiskalmar på Instagram

Öppettider

  • Måndag

    05.30 - 23.00
  • Tisdag

    05.30 - 23.00
  • Onsdag

    05.30 - 23.00
  • Torsdag

    05.30 - 23.00
  • Fredag

    05.30 - 20.00
  • Lördag

    08.00 - 18.00
  • Söndag

    09.00 - 20.00
  • ------------------------

  • Reception

  • Mån-ons

    07.00-21.00
  • Tor

    06.00-21.00
  • Fre

    06.00-20.00
  • Lör

    08.00-16.00
  • Sön

    09.00-20.00

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage