Slider
#friskiskalmarutmaningen
 
Provträna allt hos oss för 120 kr
Kom igång med din träning
 
slider
Träning Online
TIllgangliga_tranare_med_text_Banner
Tillgänglig Tränare

boka-pass

bli-medlem

1

Vi får fler parkeringsplatser och ny entré

Hyresvärden Kifab bygger fler parkeringsplatser och gör ny entré från 1 mars - 3p september. Parkeringsplatserna påverkas under byggnationstiden. ALL info hittar du här. Läs mer »



FS_2018-VT_Jubileumscykel_Landningssida_470x237px_version2

Friskiscykeln Stålhästen är här!

Vi gillar människor i rörelse. Nu kan du klicka hem ditt ex av friskis egna cykel
Läs mer »





small-group-tonår

NY omgång av: Smallgroup Tonår

8 Maj kör vi sista kursen för terminen. Kursen för dig som är ung tonåring och som vill träna i gymmet på egen hand.

Läs mer »






Guidad träning fyrkant katrin 2018 version2

Guidad Träning i gymmet

För dig som vill ha guidning hur du ska träna på ett bra sätt. 
Ons 10-12 och nu även fre 9.30-10.45.
Läs mer »






kvadrat_twiik

Träning online med Friskis Kalmar 

Nu tar vi vår träning in i den digitala världen. Välkommen!

Läs mer »


traningsnyheter_2018_fyrkant

3 helt nya pass!

Skivstång Maxa, Dans Flow & Step Explode. Hur låter det? 
Succé för oss som redan testat!
Läs mer »




schema

Här hittar du vårt
Gruppträningsschema

 

Fråga mig rygg.JPG

Tillgänglig tränare at your service

1 fråga eller 10? Våra tillgängliga tränare hjälper dig med en övning eller tio. Måndag, tisdag onsdag och  torsdag. Vilken lyx! Det är dessutom gratis.
Läs mer »



Pyramid

Personlig tränare

Ibland är vi behov av det där lilla extra för att komma vidare. Eller för att komma igång. Och framför allt, för att verkligen nå våra mål.
Läs mer »


 

Träning tar inte min tid. Träningen ger mig tid! Nya ordföranden om utmaningar och prioriteringar.

Det är roligare att säga ja än att säga nej. Fast oftast lite läskigare. Om man säger nej behöver man sällan ändra på något. Ett ja betyder ofta att man måste våga testa något man aldrig gjort. Lämna invanda rutiner. Som att hänga med på ett träningspass man aldrig testat eller göra en övning som ser rolig ut, men som man inte vet om man klarar. Jag valde att säga ja när jag fick frågan att bli ordförande i världens bästa förening - vår förening Friskis i Kalmar. Det gick helt enkelt inte att säga nej till en sån rolig utmaning. 

Och när jag ändå tog chansen att säga ja till att bli ordförande tänkte jag ta tillfället i akt att passa på att testa bredden av vårt träningsutbud. Senaste tiden har jag varit med på löppass, cirkelfys, skivstångspass och kombipass med spinning. Efter lite återhämtning har jag hunnit ett par vändor inne på gymmet, kört yoga, limited edition-passet Step Explode, fått instruktioner och självklart även hunnit med ett jympapass, Friskis ursprung och startskott när Friskis startade för 40 år sedan. Ändå överväldigas jag av känslan att bara fått ett litet, litet smakprov!

Det finns så otroligt många fler pass och så många redskap som bara står och väntar. Så många fler härliga ledare och tränare som finns där för att jag ska orka ta i lite mer eller klara bara en armhävning till. Å andra sidan har det jag testat varit smakprov på alla smaker man kan tänka sig, riktigt roliga praliner: söta, salta, lite syrliga och med beska tuffa utmaningar. Den nyupptäckta umami-smaken som sägs få det att vattnas i munnen får jag väl då jämföra med den goa känslan efter vart och ett av passen, helt enkelt den euforiska glädjen som infinner sig i kroppen. Nu kanske någon tror att jag inte har något annat för mig än att träna. Men då kan jag berätta att jag tränar inte för att jag inte har något annat att göra - utan för att det är så mycket annat jag vill göra!

Träning måste vara roligt om du ska träna hela livet. Träning hos oss på Friskis ger mersmak. Och lust att komma tillbaka. Ju starkare jag blir, desto roligare tycker jag det är att träna. Och det bästa är att utmaningen är min alldeles egen, på mina villkor. Fast jag kan inte riktigt låta bli att utmana andra som jag möter. Innan jag träffade styrelsen och utmanade dem på att samla stämplar i #friskiskalmarutmaningen på så många olika pass som möjligt träffade jag en av våra medlemmar i omklädningsrummet och berättade om utmaningen. ”Vilken bra idé! Jag är också med. Då får jag ju ändan ur att testa lite nya pass!” var hennes spontana kommentar.  

Vi hade årsmöte i veckan och har därmed kört igång ett nytt styrelseår. Bland alla våra utmaningar brinner jag alldeles särskilt för att få fler barn och unga att röra på sig. När man själv har barn och sett vad rörelse betyder för både den fysiska och psykiska hälsan känns det extra viktigt att kunna bidra till att fler får chansen. Det är dessutom fantastiskt roligt att träna tillsammans, oavsett ålder. Även om man som tonårsmorsa kan vara sjukt pinsam, kan tonåringen ändå visa sig vara lite stolt när mamma klarar av några pinnar längre än honom i armgången. Man behöver förresten inte ens träna ihop, en blick i receptionen kan räcka för att känna att det ändå är rätt ok att träna samtidigt, om än på olika sätt. Och att få bidra till att en ny generation som precis som vi andra mår väldigt bra av att röra på sig, gör att det blir väldigt enkelt att säga ja! 

Anna Strömblad, ordförande Friskis&Svettis Kalmar

anna


Läs hela inlägget ››

Löpning - mirakelmedicinen!

lopning

 

Våra kroppar är gjorda för rörelse och en av våra mest grundläggande och funktionella rörelser är att springa. Det är också en fantastisk medicin för din hälsa. Forskning visar att regelbunden löpning inte bara stärker din kondition och dina muskler, den ger dig även massor av positiva bieffekter. Immunförsvaret stärks, stressnivåer sänks, det blir lättare att sova och faktum är att löpning i lugn takt faktiskt bromsar hjärnans åldrande. Helt fantastiskt!

”Jag kan inte springa”

Jo, nästan alla kan springa. Men ibland är tröskeln hög att kliva över i början. Var det ett tag sedan du sprang så kan det vara riktigt motigt att börja igen. Är motivationen hög är det lätt att man går ut för hårt, vilket kan leda till överbelastning i muskler och leder eller känslan av att konditionen är för dålig. Eller så är motivationen för låg och du får bara inte ”tummen ur” och kommer ut. Oavsett vilket anledningen är att du inte kommer igång med din löparkarriär så har jag två tips som hjälper dig.

Först och främst, börja försiktigt! Värm upp länge med en promenad i ökande takt, minst 10 minuter gärna mer. Sen börjar du varva korta löpsekvenser med rask promenad. Efterhand kommer löpsekvenserna bli längre och promenadsekvenserna kortare. Och till slut springer du hela vägen. Men låt det ta tid att komma dit, sätt delmål och fira när du når dom.

Och mitt absolut bästa tips. Löpträna med andra. Det stärker motivationen och gör att det blir av. Hos oss på Friskis&Svettis kan du träna löpning, oavsett din nivå idag. Vi har komigånggrupper, där vi varvar löpning och promenad och lär oss löpteknikens grunder. Vi har soft löpning i lugnt tempo, distanspass i olika tempon och kvalitetspass där vi tränar intervaller och nördar ner oss i löpteknik. Att springa tillsammans är en härlig känsla och ger en fin naturupplevelse. Vi springer hela året, löpning är självklar åretrunt-träning. Kom och testa löpning med oss, du kan. På denna länken kan du läsa mer om våra löppass och när dom körs

oskar 












Oskar, Träningsansvarig (som gärna springer långt och långsamt)

Läs hela inlägget ››

2018 lovar jag att….

Ja, hur låter det nu 1 januari? Är det dem klassiska nyårslöftena om mer träning och mindre godis i år igen och att grönkål ska vi äta varje vecka?

Det har gått en halv dag på det nya året och jag har redan tagit del av folk som sagt/skrivit att de ska göra ovanstående. Hur kommer det sig?
Min första åsikt är att det är bra att ta avstamp ifrån något. Och vad kan vara bättre än att göra det när ett nytt år börjar?

Att börja med att bara tänka att man ska lägga till en ny vana, funkar sällan i längden. Om man inte tänker på att samtidigt ta bort något. Då kommer min andra åsikt. Att inte införa förbud. Varför? Jo, om man bryter förbuden, så bryter man mot sig själv, sänker sig själv för att man inte kunde hålla det man lovat sig själv ens, även om det var i ett svagt moment i årsskiftet där man inte var vid sina sinnes fulla bruk. Det blir inge bra för självbilden eller självförtroendet.

Då kommer jag tillbaka till det där som Friskis står för SÅ mycket, dvs HÅLLBARHET, som jag tror att jag skrev om för ca 1 år sedan. Att man får till träning som håller över tid.
Hur får man till träningen, ett eventuellt förändrat beteende, en ny insikt, ett bättre flås, starkare rygg att bli en vana och hålla på sikt? Dem som har bestämt sig och gillar det dem gör, de kommer fortsätta.

Hade det funnits en universallösning som funkar för alla så hade alla redan gjort det. Alla saker börjar dock med att man startar. Vill du ha hjälp på vägen att få till en rutin över tid, så kommer det vecka 3 starta 2 olika 30-dagars utmaning på vår Träning online-sida som handlar om att få till en ny/bättre rutin med träning och få stöttning och där jag coachar under tiden. Allt för att fler ska få till det på sikt. Det är DÅ det blir så där förbaskat bra för en själv.

2018 ska jag testa stavhopp, ej ta lika mycket plastpåsar till frukten i affären, träna mer kroppsviktsträning, lyfta tyngre, oftare ha grädde i kaffet, träna tennis, bli bättre på att kommunicera, springa lite mer, träna mer med min sambo, komma längre ner i spagat. :)

Så 2018 är året då du avsätter tid till det du gillar eller vill gilla. Dvs dig själv.

#Nukörvi!

// PT-Tommy

Tommy profilbild

 

Läs hela inlägget ››

Friskis i rörelse - FKON17

En helg tillsammans med hela Friskis&Svettis betyder två fullmatade dagar av intensiva diskussioner och samtal. Samtal med människor som älskar träning och samtal som handlar om hur vi kan få fler människor att röra på sig. Det betyder samtal om trender och nya möjligheter. Samtal om vart Friskis är på väg och vad som krävs för att Friskis ska fortsätta vara ett självklart val för alla, som precis som oss, älskar rörelseglädje.  

Friskis är Sveriges största idrottsförening. Totalt är vi 548 637 medlemmar, som tillhör någon av de 159 ideella föreningar som finns i framför allt Sverige, men också några andra europeiska länder. Och det var vi som träffades under en helg i Stockholm på föreningskonvent - FKON17 - som representanter för alla medlemmar, för att arbeta med aktuella frågor. Träningen är självklart i fokus, och vi kommer fortsätta erbjuda högkvalitativ träning med välutbildade ledare och utbudet utvecklas hela tiden. Idag finns ungefär 80 träningsvarianter som vår förening har möjlighet att erbjuda, och inför 2018 är det ett helt gäng nya pass som tagits fram, bland annat flera danspass. Och Friskis kommer jobba vidare med hur vi kan erbjuda träning på nya sätt, i nya former, på nya platser. 

Även om föreningarna är olika har vi väldigt mycket gemensamt. Och en sak blev klar, vi måste arbeta både snabbare och smartare. Vi måste göra på nya sätt i Friskis, det förväntar sig våra medlemmar. Vi har gammalmodiga tekniska system, som inte är enhetliga. Det kommer bli nya tag kring de digitala verktygen inom Friskis så att vi kan göra det enklare för våra medlemmar. Därför kommer vi att lösa fler frågor gemensamt tillsammans inom hela Friskis. Vi kommer snart att kunna erbjuda ett nationellt träningskort. Vi pratade också om utbud utöver träning och detta är något som vi under hösten diskuterat hos oss i Kalmar. Vi ska erbjuda sådant som skapar mervärde för medlemmar, när det stämmer överens med våra värderingar. Det kan vara mat och prylar eller föreläsningar och andra aktiviteter som ger extra bonus att vara medlem i Friskis. 

En helg med Friskis betyder såklart också rörelse i praktiken. Vi pratade mycket, men fick också träna tillsammans. Några körde ett helt nytt konditonspss i grupp, och några av oss testade ett av nästa års Limited Edition-pass där skivstången var i fokus. Ett pass där både ben och biceps sannerligen utmanades rejält.  

Det är häftigt att få möjlighet att vara med och bidra som funktionär, dit även vi som sitter i styrelsen i Friskis räknas, och möjlighet att träffa så fantastiskt många engagerade och roliga människor. Det ger inspiration att fortsätta utveckla vår verksamhet i Kalmar. Bäst av allt denna helg, var nog ändå att komma hem och köra ett träningspass och säga hej till alla medmotionärer och ledare och hur lusten till träning fyller våra egna lokaler. Och samtidigt göra det med känslan att även vi kan göra så mycket mer och har massa roliga utmaningar framför oss. Tillsammans med hela resten av Friskis. 

Anna Strömblad, vice ordförande,

som var på Fkon tillsammans med vår ordförande Pär Hansson och Hanna Eriksson från styrelsen och vår verksamhetschef Natalie Olsén.


22552577_10155684193110782_1567982999058677985_n

Kalmargänget Hanna Eriksson, Pär Hansson, Anna Strömblad och Natalie Olsén tillsammans med riksstyrelsens ordförande Kia Orback Pettersson.

22549916_10156057071591029_6597555066569440186_n

Natalie Olsén och Anna Strömblad efter att ha testat ett av nästa års Limited Edition-pass med skivstångstema på en av Stockholms anläggningar.
Läs hela inlägget ››

"Ny" logotyp och visuell identitet

Vi är Sveriges största aktör i träningsbranschen som de senaste 6 åren prenumererat på utmärkelsen ”Sveriges bästa träningskedja” i Svenskt Kvalitetsindex – SKI. Det är vi otroligt stolta över. Sedan Friskis&Svettis startade 1978 har vi gjort en fantastisk resa och vi är en organisation i ständig förändring och utveckling. Idag består Friskis&Svettis av 548.637 medlemmar i 156 föreningar i 10 länder. Friskis&Svettis Kalmar grundades 1983 och vi är med våra ca 6500 medlemmar utan konkurrens Kalmars största förening. Vi har en fantastisk modern träningsanläggning och 47 olika träningsvarianter i utbudet. 

Denna utveckling vill vi i Friskis&Svettis förstärka genom att utveckla vår logotyp, göra den lite modernare, samtidigt som du fortfarande känner igen den. Lite på samma sätt som hela Friskis&Svettis utvecklas. Vi har kvar våra rötter, värderingar och känsla, samtidigt som vi aldrig stannar upp och är nöjda. Det vill vi att vår nya logotyp och vår visuella identitet ska spegla. Det känns riktigt spännande!

nylogo

//Pär Hansson, Ordförande


par







Läs hela inlägget ››

Mr Tabata

Idag fick jag äran att besöka Konferensen ”The Future of Fitness” via mitt utbildaruppdrag för Friskis&Svettis RIKS tillsammans med några fantastiska Friskis-utbildare. En konferens på Karolinska i Stockholm där professorer från alla världens hörn, inspirerande, nördiga, fantastiska och lite väl smarta människor berättade om sitt forskningsområde när det framförallt handlade om genetikens roll för hälsa och prestation.

Jag har tidigare lovat att ta er igenom träningens alla grundprinciper. Och det blir inte tydligare än att idag när Individualiseringsprincipen i fokus. När den ena smartare än den andra presenterar forskningsresultat, grafer, statistik, text på kinesiska och ibland Hieroglyfer, så försöker man förstå så långt sin kuskap sträcker sig. Och för det mesta hängde jag med. En sak blir dock tydlig, när jag frågade en utbildarkollega:
- ”Hur tycker du att de här 14 föredragshållarna står sig emot alla ca 80 Friskis-utbildare på att hålla föredrag, inspirera, få människor att lyssna, ja helt enkelt är bra på att stå och prata inför människor?”
- ”Ingen av dem håller samma klass som oss” sa han. Och det stämmer till stor del i mina ögon med. Sedan fanns det säkert människor i den fantastiska Aula som inte håller med mig. Dem är dock bra på sin sak. Dem är SUPERbra på sin sak. Forskning, mäta data, forska, och allt som den världen tillhör. De blir bra på det de gör. Och dem här är alla experter på att individualiseringsprincipen blir viktigare i framtiden när vi ska ge råd och rekommendationer för människor kring sin hälsa och träning. Och att gener, tillsammans med andra faktorer såklart, spelar en stor roll här.

Dock var det egentligen inte det här som inlägget hade tänkt att handla om, men slutsatsen ifrån konferensen är, att gener spelar en SÅ stor roll för hur våra förutsättningar att bli bra på olika saker, att det nästan blir läskigt. Och häftigt på samma gång. Så härifrån tar jag med mig några tydliga saker som jag ska omsätta i verkligheten som tex: Om en person inte svarar på ett specifikt träningsupplägg, kör inte huvudet i väggen med det även om det på förhand verkar vara det bästa upplägget. Personen är troligen en low responder / svarar inte så bra på den specifika träningen. Byt upplägg, och kör på det så händer det kanske mer. Det tar tid att veta vad som är bäst för varje individ.Om man nu inte tagit reda på sin genuppsättning ser ut dvs.

Roligast idag, var nog ändå att träffa och lyssna på Professor Mr Izumi. Eller ja, Mr Tabata himself 😊

För jo, han finns i verkligheten, och han har öppnat ögonen, och fått mig att förstå än mer av hur/vilken/vad för intervaller/vilken nivå som ger vad för effekter och vad som är bäst när.

Att ”Träna tabata” 20 sek jobb/ 10 sek vila x8 , trodde jag att jag hade tränat efter innan, men det har jag inte gjort på den nivån som mr Tabata berättar att det ska göras. Orkar man den sista intervallen har man gjort det för lätt för sig.
Det blir nästa veckas träning tror jag bestämt!

// PT-Tommy

Mr Tabata och Tommy 2
(Mr Tabata hälsar till F&S Kalmar:
- "Fortsätt att få folk att träna det dem gillar, det är viktigare för folkhälsan än Tabataträning" :) )
Läs hela inlägget ››

 

Följ oss gärna på Facebook

Följ gärna @friskiskalmar på Instagram

Öppettider

  • Måndag

    05.30 - 23.00
  • Tisdag

    05.30 - 23.00
  • Onsdag

    05.30 - 23.00
  • Torsdag

    05.30 - 23.00
  • Fredag

    05.30 - 20.00
  • Lördag

    07.30 - 19.00
  • Söndag

    07.30 - 22.00
  • ----------------------

  • Reception

  • Mån-tors

    07.30-21.00
  • Fre

    07.30-19.00
  • Lör

    07.30-15.30
  • Sön

    09.00-20.00
  • ----------------------

  • Avvikande öppettider

  • Tors 10 maj

    07:30-21:00

Bli funktionär i Friskis & Svettis

Klemming Sjukgymnast

Annika Sund Massage